Što bolji pristup obrazovanju cilj je projekta „Premošćavanje digitalnog jaza u Srbiji za najugroženiju decu“, koji sprovode UNICEF i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a sredstva je kroz pespovratnu pomoć obezbedila Evropska unija.

Prvi potpredsednik Vlade i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Branko Ružić, šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, ambasador Sem Fabrici i direktorka UNICEF-a u Srbiji, Dejana Kostadinova, na onlajn događaju zajedno su najavili početak aktivnosti projekta, koje će se realizovati u 30 lokalnih samouprava širom Srbije.

Obrazovanje i prelazak na digitalno učenje leže u srcu izgradnje otporne budućnosti. Stvaranje jednakog i inkluzivnog pristupa digitalnom obrazovanju pruža mladim ljudima digitalne veštine koje će ih pripremiti za konkurentno tržište rada. Evropska unija je najveći donator Srbije u domenu obrazovanja i od 2003. godine je uložila više od 100 miliona evra.

„EU je spremna da nastavi sa pružanjem pomoći Srbiji da ispuni najurgentnije potrebe izazvane Kovidom 19. Nama je obrazovanje prioritet. Treba da prilagodimo obrazovni sistem potrebama koje se javljaju u učenju na daljinu i onlajn učenju i da nikoga ne zapostavimo. Najpreče je obezbediti jednak pristup obrazovanju, posebno za učenike iz siromašnih porodica koji su najviše pogođeni ovom vanrednom situacijom. Ovaj projekat je ključan element u odgovoru za premošćavanje digitalnog jaza. Nabavkom 1800 tableta za 30 škola u Srbiji, kao i drugih nastavnih alata i podrške, ovaj projekat će pomoći da se obrazovni sistem prilagodi novim izazovima koje je doneo Kovid i razvije neophodna digitalna otpornost za budućnost. Svako dete je važno i mora da dobije podršku. Obrazovanje je osnovno pravo u kom treba da uživaju sva deca“, navodi ambasador Fabrici.

KOVID-19 izazvao je velike poremećaje u obrazovanju, pogodivši čitavu generaciju učenika. Kako nijedno dete ne bi bilo zapostavljeno u situaciji u kojoj nastava prelazi na daljinu i onlajn učenje, potrebni su veći napori da se osigura da sva deca imaju pristup digitalnim nastavnim alatima, platformama i opremi i da ne zaostaju za svojim vršnjacima. Ova kriza je istovremeno i prilika da se ubrzaju inovacije i digitalizacija u obrazovnom sektoru.

“Jedan od prioritetnih ciljeva Vlade Srbije i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je jednako pravo i dostupnost obrazovanja i vaspitanja bez diskriminacije i izdvajanja po bilo kom osnovu. Inkluzivni pristup doveo je do uključivanja većeg broja dece iz osetljivih grupa u sistem obrazovanja u Srbiji. Tokom vanrednog stanja, uspostavljana je nastava na daljinu, kao model koji treba da pomogne da se održi i očuva obrazovni proces u vreme pandepidemije virusa Kovid 19, a posebna pažnja bila je usmerena na rad sa učenicima iz osetljivih društvenih grupa. Podrška je pružena kroz mere individualizacije i nabavku 1650 uređaja i 2400 internet kartica. Takva podrška je rezultirala činjenicom da je 96% učenika iz osetljivih društvenih grupa bilo obuhvaćeno nastavom“, rekao je ministar Ružić.

Deca iz siromašnih porodica najverovatnije nemaju pristup digitalnim uređajima, te njihovo obrazovanje može da nazaduje zbog propuštenih lekcija ili ređe nastave. Obezbeđivanje jednakog pristupa digitalnom učenju i tehnologiji je ključ za zatvaranje širokog jaza među školskom decom.

„Projekat „Premošćavanje digitalnog jaza u Srbiji za najugroženiju decu“ će pomoći da se ta strategija pretoči u delo. U okviru ove inicijative UNICEF će podržati osnivanje „obrazovnih digitalnih biblioteka“ i „klubova za učenje“ sa 1.800 tableta u 30 odabranih „rizičnih“ škola; 900 nastavnika koji rade u tim školama će dobiti priliku da osnaže svoje kapacitete. Od toga će korist imati najmanje 12.000 dece . Drugi fokus će biti usmeren na učenje romske dece uz obezbeđivanje psihološko-socijalne podrške“, izjavila je Dejana Kostadinova.

Kako bi se smanjio digitalni jaz i poboljšao kvalitet obrazovanja za učenike iz siromašnih porodica u školama opremljenim digitalnim uređajima, ova intervencija će se fokusirati na jačanje kompetencija nastavnog osoblja i pedagoških asistenata da podrže učešće dece iz ugroženih grupa u učenju na daljinu i sveukupnom povećanju kvaliteta obrazovanja za sve učenike.

Cilj projekta je i da se osnaže kapaciteti i nastavnika i pedagoških asistenata da bi mogli da pružaju dodatnu podršku najugroženijoj deci u kontekstu pandemije Kovid-19.